Overstappen van traditionele vloeibare shampoo naar een solid shampoo bar kan een enorme impact hebben op het milieu.

En ook op je looks! 

Waarom? Omdat shampoobars vaak niet dezelfde actieve ingrediënten bevatten als vloeibare shampoos. Traditionele shampoo kan het haar van zijn natuurlijke oliën ontdoen, het uitdrogen en na verloop van tijd tot breuk leiden. Bij een shampoo bar gebeurt dit niet! 

Bovendien, als je daarna een conditioner bar gebruikt, "verzegel" je als het ware de voedende ingrediënten uit de shampoo bar en wordt het doorkammen van het haar ook een stuk makkelijker.

Laten we dus eens kijken waarom het gebruik van een shampoo- en conditioner zeepblok een geweldige switch is waar je vandaag nog mee kunt beginnen! (En waarom niet ook meteen vrienden en familie overtuigen met deze argumenten!)

De Shampoo & Conditioner Bar: Waarom?

Een aantal snelle feitjes:

  • 90+% natuurlijke ingrediënten
  • Dierproefvrij
  • Vegan
  • SLS en SLES vrij
  • Geen parabenen
  • Geen microplastics
  • 100% plasticvrije verpakking

De shampoo & conditioner bar: 5 voordelen 

Laten we eens wat dieper in de voordelen duiken:

  1. Minder water. Een shampoo bar bevat bijna geen water, en daardoor dus een veel grotere concentratie werkzame ingrediënten. Dit betekent ook een veel lagere CO2-voetafdruk dan vloeibare shampoos!
  2. Minder plastic. Volgens milieuorganisatie Surfers Agains Sewage blijven plastic flessen wel 450 jaar rondzwerven in onze zeeën en oceanen! En in dit artikel staat dat er wereldwijd een miljoen plastic flessen per minuut worden gekocht (een cijfer dat de komende jaren nog verder zal groeien!). Een gigantisch probleem, dat we met deze makkelijke switch wellicht wat kunnen verkleinen, zeker op lange termijn.
  3. Ze kunnen mee op reis. Nooit meer morsen of last van vloeistofbeperkingen! Shampoo bars zijn supergemakkelijk als je met het vliegtuig reist en ideaal voor een non-messy shampoobeurt na je training.
  4. Je doet er langer mee. Shampoo bars zijn super geconcentreerd, dus je hebt veel minder nodig per wasbeurt. Daarnaast nemen ze veel minder ruimte in.
  5. Ze zijn vegan. Wist je dat veel standaard shampoos dierlijke ingrediënten bevatten, alleen maar omdat deze goedkoop zijn? Keratine bijvoorbeeld, dat komt uit de haren en het hoorn van dieren. Niet de shampoo bar: ze zijn vegan en dierproefvrij. In plaats van schadelijke chemicaliën bevatten ze natuurlijke ingrediënten zoals oliën van kokosnoot, macadamia, argan en shea, die de gezondheid en kracht van het haar versterken. 

Shampoo & Conditioner Bars: Hoe gebruik je ze?

Oké, nu weet je waarom de zeepbars een geweldige duurzame optie zijn om toe te voegen aan je haarverzorgingsroutine. Maar hoe moet je ze daadwerkelijk gebruiken? 

  • Wrijf de shampoobar tussen je natte handen en ga vervolgens met je handen door je haar. Zo gaat de shampoobar het langst mee. 
  • Je kunt de shampoobar ook direct over je natte haar wrijven, dan krijg je meer schuim.
  • Beweeg van de punten naar je hoofdhuid en masseer zachtjes met je handen om de shampoo goed in te laten trekken. Daarna goed uitspoelen.
  • Gebruik vervolgens een conditionerbar als je dat prettig vindt: Houd het zeepblok onder heet water en wrijf de bar zachtjes over de haarpunten. Laat het even (ongeveer 5 minuten) intrekken en spoel het daarna goed uit.
  • Bewaar je zeepbar op een zeeprekje of in een shampoobarzakje om ervoor te zorgen dat deze goed droogt en er niets wordt verspild.

Één zeepblok kan wel 80 wasbeurten meegaan! 

Een paar tips om te onthouden:

  • Hou je shampoo bar uit de buurt van opspattend water, of houd ze helemaal buiten de douche. Als je voorkomt dat ze vochtig blijven, gaan ze langer mee. Laat je shampoo bar idealiter uitlekken en drogen voor volgend gebruik.
  • Dep je shampoo bar droog voor je op reis gaat. 
  • Bewaar 'm niet vochtig in een blikje, en gebruik ook geen blikje om de bar in de douche te bewaren.

Shampoo & Conditioner Bars: Aanbevolen Producten

De volgende producten die we bij Bluehouse verkopen, voldoen aan onze Blue Labels, een reeks normen op het gebied van duurzaamheid waarbij elk merk verantwoordt op welke manier zijn producten aan bepaalde criteria voldoen.